Конфіскація чи майже 200 тисяч штрафу? – відомо, що чекає на власників “євроблях”

Про те, чому водії неохоче користувалися пільговим розмитненням і що чекає тих, хто не встиг розмитнити автомобіль, сайту “Сегодня” розповіла Зоя Бистрова, начальник управління організації митного контролю та оформлення Київської міської митниці.
– На 20 лютого в Києві розмитнились майже 21 тисяча автомобілів за пільговим акцизом. Як сильно змінилася ситуація на сьогодні (22 лютого – Ред.)?
– Якщо брати всі автомобілі, на сьогоднішній ранок – 30 390. З них на європейській реєстрації – 23 440 машин. Ще приблизно півтори тисячі митних декларацій в роботі. Скільки ще буде – не знаємо, тому що сьогодні працюємо до 24:00. До півночі ми працювали і в середу, і в четвер. Всі декларації, які сьогодні отримаємо, будуть оформлені. Але питання в тому, чи будуть вони оформлені за пільговою ставкою – вже останній день. Це буде залежати від тих документів, які подані, і від сплати всіх платежів.
– Коли ми йшли до вас на інтерв’ю, то очікували побачити перед офісом черги власників “євроблях”, які хочуть встигнути розмитнитись. Але нікого не помітили …
– У нас був вчора “день пік” і черги машин. Сьогодні таких черг немає. Чому? У нас ведеться електронне декларування, ми співпрацюємо з митними брокерами, власниками автомобілів, в електронному форматі. Крім того, законом дається тимчасовий порядок для автомобілів з єврорегістрацією – машині не обов’язково заїжджати в зону митного контролю. Туди треба заїжджати, коли електронна декларація знаходиться в роботі і виставлено повідомлення, що треба заїхати для ідентифікації. Тобто якщо за законодавством весь транспорт, перетинаючи кордон, відразу їде в зону митного контролю, то для машин з єврономерами є виняток. Машина заїжджає, її фотографують, і більше перебувати в зоні митного контролю не треба.
Вчора (21 лютого – Ред.) можна було подати додаткові документи та все інше, а на сьогодні, напевно, водії розуміють, що якщо немає документів – немає сенсу сюди їхати. Але ми приймаємо декларації до 12 ночі, якщо з документами все в порядку і не буде питань до власника, митне оформлення проходить за пільговими ставками. Воно може бути завершено навіть в суботу або неділю: головне, щоб декларація була подана 22 лютого.
– Чи багато автовласників, у яких були проблеми з документами або з оплатою всіх платежів?
– Так, такі є, але я не можу сказати, що це великий відсоток. Все залежить від митного брокера, до якого звертається автовласник. Кваліфікація митного брокера насправді дуже важлива. Ми вже зауважували випадки шахрайства, коли з людей брали гроші, а декларацій вони не отримували, або ж були підроблені печатки тощо.
– 13 лютого Кабінет міністрів дозволив замість сертифіката про відповідність екостандарти подавати техпаспорт. Чи допоміг цей крок прискорити розмитнення?
– Дуже складно сказати. Можливо, прискорив. Дуже б хотілося, щоб цю постанову прийняли набагато раніше, тому що пройшов великий період. Постанову прийняли за тиждень до закінчення терміну. Що вона дає? Вона як раз дає послаблення для автомобілів на єврономерах. У постанові говориться, що якщо в техпаспорті підтверджують екологічні норми, які згідно із законом повинні бути не нижче Євро-2, то ми не вимагаємо довідки, як того вимагає закон. На жаль, практично всі автомобілі з Литви та Польщі 2004-2005 року виробництва таких підтверджень в техпаспорті не мають.
– А якими операційними системами ще розмитнювали автомобілі, крім Польщі і Литви?
– Якщо говорити про єврономерах, то основний відсоток з Польщі та Литви. Якщо говорити про інших власників авто, які ввезли більше нові машини, щоб скористатися пільгою – це Німеччина та США.
– У парламенті лежить законопроект, який може продовжити пільговий період ще на три місяці. На вашу думку, чи варто продовжувати знижку на акциз, тому що розмитнено близько третини авто на єврономерах?
– Я думаю, за наступні три місяці не скоротиться кількість бажаючих розмитнити, якщо вони розуміють, що автомобіль того коштує. До того ж, є другий період розмитнення – до 24 травня. Тобто ще можна подумати про розмитнення, оскільки потім будуть дуже більше штрафи. І повноваження виписувати штрафи будуть не тільки у митних органів, а й у поліції. У нас буде загальна база, в якій ми будемо обмінюватися даними про порушників.
– На сьогодні ця загальна база митниці і поліції вже готова, або ще розробляється?
– На жаль, я не готова зараз відповісти. Цим займається центральний апарат Державної фіскальної служби, тому що вона повинна бути єдиною базою.
– Як вважаєте, чому розмитнено так мало – 200 тисяч з 640 тисяч?
– Я думаю, через вік автомобілів. Як показує практика, автомобілі на єврономерах – досить старі. Більшість з них не відповідає екологічним нормам Євро-2, тому сенсу їх розмитнювати немає – ми їх просто не поставимо на облік. Це одна з причин. По-друге, вартість по який автомобілі купили. Але є таке поняття, як економічна конкуренція – якщо людина заявляє, що купила автомобіль за 100 євро, звичайно, митниця не розмитнить її за 100 євро – вона “вирівняє” її щодо схожих товарів. Тому, на мою думку, власники думають, чи варто це робити. Адже зміни – це не тільки пільговий період, але і зміни в Податковому кодексі. Тобто у нас інший підхід до розрахунку митних платежів, не такий, як був раніше, він істотно змінився, і зараз розмитнення не таке дороге.
– Серед заходів покарання з 24 травня буде і конфіскація за порушення митного режиму. В яких випадках вона буде застосовуватися?
– Конфіскація – це остання міра. Авто можуть конфіскувати, якщо машина знаходиться на території України з порушенням умов і термінів більше 30 днів. Якщо 30 днів і більше – або штраф 170 тисяч гривень, або конфіскація.
– У Міністерстві фінансів тим, хто не розмитнено до 24 травня, пропонують два шляхи: вивезти машину назад за кордон або розібрати на запчастини. Але розібрати на запчастини автомобіль на єврономерах адже теж карається?
– Питання не в покаранні за розбирання авто, а в тому, що автовласник, який не розмитнив машину або не вивіз її, залишається порушником. Він став порушником, коли перетинав митний кордон. Всі ці дані будуть в фіскальних органах, на кожній митниці. Тому треба розуміти: якщо людина буде навіть літаком відправлятися у відпустку – її зупинять і скажуть: ти порушник, тому що у тебе є транспортний засіб, який ти не вивіз. Тому треба розуміти, що потрібно або розмитнити машину, або вивезти її.